Wizja szkoły
- uczniów otacza się właściwą opieką, a nauczyciele i pozostali pracownicy szkoły zapewniają bezpieczne warunki do nauki,
- wyposaża się uczniów w wiedzę, kształtuje umiejętności i postawy, niezbędne w dorosłym życiu,
- uczy się szacunku do historii, tradycji i kultury naszego kraju,
- panuje życzliwa atmosfera oparta na kulturze osobistej nauczycieli, uczniów i rodziców, wzajemnym szacunku, pomocy i współdziałaniu,
- nauczyciele prowadzą koła uczniowskie zgodnie z zainteresowaniami i potrzebami młodzieży,
- kreuje się postawy twórcze i aktywne, w oparciu o wartości humanistyczne,
- dba się o rozwój podstawowych kompetencji w procesie uczenia się przez całe życie czyli: porozumiewania się w języku ojczystym i językach obcych, doskonalenia umiejętności matematycznych i informatycznych, a także społecznych i obywatelskich,
- nauczyciele stosują nowoczesne i efektywne metody nauczania, prowadzą działania innowacyjne sprzyjające rozwojowi uczniów i realizacji ich planów,
- kształtuje się postawy przedsiębiorcze i zdolności do podejmowania inicjatywy,
- rodzice angażują się w życie szkoły, tj. uczestniczą w planowaniu działalności liceum, wspierają inicjatywy nauczycieli i uczniów, dbają o rozwój intelektualny i wychowanie dzieci, w duchu tolerancji dla różnorodności,
- propaguje się ideę wolontariatu,
- podejmuje się współpracę ze środowiskiem lokalnym, instytucjami edukacyjnymi, władzami samorządowymi,
- wszyscy uczniowie, pracownicy i rodzice dbają o wizerunek szkoły, promując ją w środowisku lokalnym.
Sylwetka absolwenta
Absolwent Diecezjalnego Liceum Ogólnokształcącego w Raciborzu:
- To świadomy siebie młody człowiek, który zna swoje mocne i słabe strony.
- Posiada koncepcję – obraz samego siebie, do którego dąży i ma motywację do stałego rozwijania się.
- Potrafi samodzielnie organizować i regulować swój proces uczenia się na poziomie indywidualnym i grupowym.
- Jest świadomy stanu posiadanej wiedzy i umiejętności.
- Efektywnie zarządza swoim czasem.
- Potrafi podejmować niezależne decyzje.
- Wie jak radzić sobie z trudnościami, rozwiązywać problemy.
- Posiada umiejętność krytycznego myślenia.
- Jest samodzielny.
- Zna swoje potrzeby, ma świadomość swojej odrębności i wyjątkowości.
- Jest ciekawy świata, chce rozwijać swoje zainteresowania i uzdolnienia.
- Uczestniczy w życiu kulturalnym jako odbiorca lub/i aktywnie prowadzi działalność kulturalną. Jest otwarty na różne formy ekspresji kulturowej.
- Jest świadomy dziedzictwa kulturowego własnego kraju i Europy oraz ich miejsca w świecie.
- Potrafi zaplanować swoją ścieżkę kariery i wie jak ją zrealizować.
- Jest przedsiębiorczy, otwarty na zmiany i inicjatywy, potrafi określić swoje cele zawodowe i biznesowe.
- Zna zasady społeczne i kieruje się nimi w życiu codziennym.
- Postępuje zgodnie z chrześcijańskimi zasadami moralnymi.
- Jest świadomy swoich praw i obowiązków.
- Jest świadomym Polakiem i obywatelem Unii Europejskiej.
- Aktywnie uczestniczy w życiu społeczności lokalnej, wspiera i kreuje działania na jej rzecz.
- Rozumie role i zakres odpowiedzialności instytucji stanowiących politykę na poziomie lokalnym, regionalnym, narodowym, europejskim i międzynarodowym.
- Potrafi skutecznie kontaktować się i wpływać na instytucje publiczne i niepubliczne.
- Dostrzega potrzeby innych, okazuje zainteresowanie i pomoc w rozwiązywaniu problemów, chętnie niesie pomoc na zasadzie wolontariatu.
- Jest tolerancyjny, świadomy wielokulturowości świata współczesnego,
- Zna sytuację polityczną i gospodarczą świata. Potrafi oceniać i wyciągać samodzielne wnioski. Ma swoje zdanie na temat.
- Dba o środowisko naturalne, promuje zachowania proekologiczne.
- Prowadzi zdrowy tryb życia, jest świadomy zagrożeń jakie powodują uzależnienie od alkoholu, narkotyków, papierosów i innych.
- Aktywnie uprawia sport.
- Posługuje się językiem obcym na poziomie średniozaawansowanym.
- Posiada kompetencje informatyczne, pozwalające na korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych tak aby uczestniczyć w obszarach społecznych które ulegają cyfryzacji.
- Potrafi tworzyć relacje interpersonalne w rodzinie, grupie, społeczeństwie, które zapewniają dobrą kondycję psychofizyczną. Aktywnie wpływa na respektowanie wartości i reguł społecznych.