INNOWACJE

W DIECEZJALNYM LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W RACIBORZU

 

INNOWACJA „Zaplanuj swoją przyszłość”.
Autorzy: Marta Rajchel, Alicja Kołton, Weronika Bronowska.

To nowatorskie połączenie zajęć z języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, doradztwa zawodowego, przedsiębiorczości i zajęć z wychowawcą. Innowacja skierowana jest do uczniów pierwszej klasy liceum. Uczniowie poznają techniki uczenia się, samodzielnej pracy i jej planowania. Uczniowie zdobywają te umiejętności w sposób kreatywny na zajęciach lekcyjnych i warsztatach. Na spotkaniach z ciekawymi ludźmi, przedstawicielami różnych zawodów, pasjonatami i hobbystami uczniowie poznają wiele możliwości realizowania swoich planów zawodowych i kształtowania kompetencji oraz wykorzystania technologii społeczeństwa informacyjnego. Nabywają umiejętności planowania przyszłości naukowo – zawodowej i uczenia się przez całe życie.

W ramach innowacji organizowane są wyjścia i warsztaty do instytucji takich jak: Sąd Rejonowy, Urząd Miasta, Starostwo Powiatowe, banki, poczta i zakłady produkcyjne aby praktycznie zapoznać młodych ludzi z zasadami funkcjonowania w społeczeństwie i wykształcić aktywną postawę obywatelską i prospołeczną.

 

INNOWACJA „Ekologia – jestem na tak”
Autorzy: Joanna Urban, Weronika Bronowska, Bogumiła Fica.

Miedzydyscyplinarna i kompleksowa innowacja łącząca treści ekologii na zajęciach i warsztatach z biologii, historii, wiedzy o społeczeństwie, geografii, języka polskiego, religii, doradztwa zawodowego. Skierowana do wszystkich uczniów liceum. Uczniowie poznają główne założenia ekologii w życiu codziennym, nabywają wiedzy i umiejętności aktywnej zmiany przyzwyczajeń i nawyków aby działać na rzecz poprawy środowiska naturalnego. Łącząc zajęcia i treści z programem „Mała zmiana – duża różnica” młodzi ludzie tworzą pokolenie świadomych eko obywateli w domu i społeczeństwie. Poznają i rozumieją rolę i zakres odpowiedzialności instytucji na poziomie lokalnym, regionalnym,
narodowym i światowym. Twórczo realizują ekologiczne założenia w ogrodzie szkolnym i społeczności szkolnej. Inicjują działania ekologiczne.

 

INNOWACJA „Jaki ton? Bon ton! Z kulturą na co dzień”
Autorzy: Sabina Chroboczek – Wierzchowska, Weronika Bronowska.

Innowacja adresowana do uczniów klasy drugiej liceum. Oryginalna i nowoczesna innowacja pozwalająca na wszechstronne i kompleksowe
wykształcenie umiejętności stosowania zasad savoir-vivre w życiu codziennym. Realizowana na zajęciach języka polskiego, języka angielskiego, języka niemieckiego, wiedzy o społeczeństwie, doradztwie zawodowym i lekcji z wychowawcą.
Uczniowie poznają tajemnice prawidłowych zasad zachowania się na przyjęciach, spotkaniach biznesowych, rozmowach o pracę oraz nabywają umiejętności doboru stroju do sytuacji i miejsca. Kształcą umiejętność prowadzenia korespondencji i rozmów. Poznają język dyplomacji, uczestniczą w warsztatach prowadzenia dyskusji i przemawiania. Zyskują pewność dobrze wykształconych ludzi połączoną z solidnymi zasadami wychowania. Innowacja pozwala na poznanie, okazywanie szacunku i tolerowanie innych kultur, obyczajów i zwyczajów. Uczy przeciwdziałania hejtowi i wspiera poszukiwania młodych ludzi do odnajdowania autorytetów. Motywuje do nauki i wspiera w precyzowaniu celów zawodowych.

Celem innowacji jest wykształcenie w uczniach wysokiej kultury osobistej i umiejętności zachowania się w różnych miejscach.

 

PROJEKTY i PROGRAMY

REALIZOWANE  W DIECEZJALNYM LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W RACIBORZU

 

PROJEKT „MAŁA ZMIANA – DUŻA RÓŻNICA”
To projekt realizowany w oparciu o wolontariat, w obszarach zdrowego żywienia, proekologii, współpracy ze środowiskiem lokalnym i przedsiębiorczości.
Autorzy: Weronika Bronowska, Irena Kolonko, Marta Rajchel, Berenika Rudzka, Bogumiła Fica i Justyna Wallach.

To nowoczesny projekt łączący ekologię, edukację prozdrowotną i uprawę ogrodu. Oparty o współpracę w grupie.
Projekt ten jest dedykowany dla uczniów klas pierwszych DLO. Podzielony jest na etapy realizacji w obszarach edukacji zdrowego żywienia., gdzie uczniowie poznają składniki żywności i nabywają umiejętności zdrowego wyboru produktów żywieniowych. Poznają zawartość cukru w produktach codziennie spożywanych przez nich i ich rodziny, są świadomi konsekwencji złych nawyków żywieniowych. Wykonują samodzielnie współpracując w grupie zdrowe przekąski, zakwas z buraków i suszone owoce. Przygotowują przy współpracy z wychowawcami i Radą Rodziców poczęstunek na spotkanie świąteczne. Prezentują realizację projektu. Planują i organizują uprawę sensorycznego ogrodu szkolnego dla pszczół z miododajnymi roślinami.

Zobacz, jak wygląda nasz ogród >> KLIKNIJ TUTAJ <<

Uprawiają ogród razem z uczniami Zespołu Szkół Specjalnych w Raciborzu. Organizują ekologiczne rozwiązania w ogrodzie takie jak odzyskiwanie wody deszczowej, kompostownik, domki dla owadów i jeży. Zimą dokarmiają ptaki. Zbierają plony aby przekazać je następnym klasom pierwszym, zwłaszcza buraków z których zostanie wykonany zdrowy i naturalny zakwas z buraków na następne spotkanie świąteczne. W ten sposób zachowuje się ciągłość i współpracę między klasami. Uczestniczą w wycieczkach ekologicznych i promocji turystyki. Projekt ulega ciągłej ewaluacji i dostosowaniu do grupy go realizującej.

 

PROGRAM DORADZTWA ZAWODOWEGO z elementami edukacji finansowej dla liceum ogólnokształcącego.
Autor: Weronika Bronowska
Innowacyjny program doradztwa zawodowego realizowany przez wszystkie lata nauki w liceum w oparciu o zajęcia grupowe i indywidualne spotkania z doradcą.

Program oparty na samorealizacji , poznaniu mocnych stron i uzdolnień uczniów, określeniu celów i opracowaniu planu ich realizacji. Nabyciu przekonania o możliwości uczenia się przez całe życie i nieustannym poszerzaniu kwalifikacji. Warsztaty rozwoju osobistego połączone z ćwiczeniami umiejętności otwartego wyrażania siebie. Edukacja finansowa oparta na tezach R.T.Kiyosaki i B.Singera oraz M.Mszycy i K.Rowińskiej. Program uświadamia i pokazuje, że nabywanie i tworzenie aktywów oraz korzyści podatkowe inwestorów i przedsiębiorców są ważniejsze dla przyszłości, niż wysokie zarobki pracownika. Program uczy młodych ludzi na temat pieniędzy, aby przygotować ich na wyzwania i okazje w obecnym świecie. Uczniowie zostaną przygotowani do autoprezentacji, poszukiwania pracy i tworzenia zespołu oraz podstaw opracowania biznesplanu oraz działalności gospodarczej i poznaniu umiejętności menadżerskich. Głównym celem programu jest rozwój osobisty uczniów i przebudzenie ich talentu finansowego.